indrukwekkende reis professionele reisleiding incl. entreegelden

WOII Ardennenoffensief

Een reis in het teken van het laatste grote offensief van de Duitse Wehrmacht aan het westfront in de Tweede Wereldoorlog. Hitler stuurde zijn beste troepen naar de Ardennen. Zij kregen de opdracht door te stoten naar Antwerpen en zo de geallieerden te dwingen vrede te sluiten. Met een sleutelrol voor de 82ste en 101ste Airborne divisie werd de strijd van 16 december 1944 tot 25 januari 1945 gestreden. Het stand houden van de 101ste Airborne divisie bij Bastogne onder bevel van generaal Anthony Macucliffe is het meest bekend geworden. In het Engels staat deze strijd bekend als Battle of the Bulge. Dit vanwege de vorm van de frontlijn die lijkt op een uitstulping.

Reisleider Wybo Boersma

Net voor de Tweede Wereldoorlog werd meneer Boersma geboren in Groningen. Zijn loopbaan staat bijna geheel in het teken van de Tweede Wereldoorlog. Hij diende 40 jaar bij de Koninklijke Landmacht. Van 1974-2014 was hij lid van de Stichting Airborne Museum in Oosterbeek. Vanaf 1991 tot 2014 voerde hij als vrijwilliger directietaken uit in Airborne Museum Hartenstein. Al meer dan 25 jaar begeleidt hij tours naar diverse slagvelden in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk waaronder Normandië. Met trots draagt hij zijn insigne als lid van de International Guild of Battelfield Guides. Hiermee begeleidt en examineert hij ook aankomende slagveld gidsen voor het behalen van dezelfde Guild Badge. Daarnaast is hij bestuurslid van de Vereniging Vrienden van het Airborne Museum. Meneer Boersma weet van alle plaatsen in deze streek veel bijzondere details te vertellen.

Dagprogramma

Dag 1: Limburg-Hoge Venen-La Roche en Ardenne
Vanaf de verschillende opstapplaatsen vertrekken we richting Limburg en rijden na gelegenheid voor de lunch via de Hoge Venen en de heuvel Mont Rigi verder naar onze standplaats La Roche en Ardenne.
Dag 2: monumenten rondom Bastogne
De belegering van Bastogne staat vandaag centraal. We bezoeken de slagvelden rondom de stad en de stad zelf. Via de kerk bij Noville, het Bois Jacques bij Foy en Bizory rijden we naar Magaret waar we een stop maken bij een tankkoepel. Vervolgens bereiken we via Mont de plaats van het hoofdkwartier van de 101 Airborne Divisie, Bastogne. Hier bezoeken we, na gelegenheid voor de lunch, het Mardasson Monument en het daarbij gelegen Bastogne Historical Centre. De ontstaansgeschiedenis tot het najaar van 1944 en de slag om de Ardennen worden hier nader toegelicht. Ook komen de belangrijkste oorlogsfeiten, het lijden van de soldaten en een overzicht van het burgerleven tijdens de bezetting in beeld. Na dit bezoek rijden we verder naar Assenois. Hier ligt de bunker die een rol speelde bij de doorbraak van Patton. Vervolgens keren we via de Duitse begraafplaats bij Recogne en Houffalize keren we terug naar ons hotel.
Dag 3: de noordelijke Ardennen
Vandaag bezoeken we de noordelijke Ardennen en nemen een kijkje in het centrum van Manhay dat samen met Lamormenil pal op de frontlijn lag. Hier lagen de Duitsers in de nacht van 24 op 25 december te wachten om in een kraakheldere nacht in de aanval te gaan. Manhay viel in Duitse handen. Vervolgens horen we bij Grand Menil hoe de Task Force McGeorge per abuis voor Duitse troepen werd aangezien waardoor 39 mannen werden gedood door eigen bommen. Maar ook hoe de aanval toch doorzette en de Duitse opmars werd vertraagd hetgeen beslissend was voor de hele verdere operatie naar de Maas. In Grand Menil bezoeken we zo mogelijk een nieuw museum. We rijden verder via Bras, Erria, Mont Jacques naar Büllingen waar we stoppen bij het monument van de eerste Divisie. Na gelegenheid voor de lunch maken we een wandeling langs het Hasselpath. Dit gebied werd door België, Amerika en Duitsland in 2000 officieel erkend als beschermd gebied. In het bos bevinden zich nog zichtbare stellingen (kuilen en versterkte schuilplaatsen) die afwisselend werden bezet door Amerikaanse en Duitse troepen. Het dient ter herinnering en als symbool van vrijheid en verzoening. Daarna vervolgen we onze route via de Elsenborn heuvelrug naar Poteau. Hier lag het belangrijke kruispunt dat van strategisch belang was vanwege zijn ligging op de Amerikaanse bevoorradingsroute van St. Vith naar Vielsalm. Langs Vielsalm en Salmchateau rijden we naar Baraque de Fraiture. Het plaatsje bestond destijds uit niets meer dan een kruispunt met drie boerderijen en hun bijgebouwen. Het kruispunt op het hoogste punt in de Ardennen was een van de belangrijkste van de regio. Na dit bezoek keren we terug naar ons hotel.
Dag 4: opmars van Peiper
We volgen vandaag de route van de Kampfgruppe Peiper en beginnen met een bezoek aan Baugnez/Malmedy. Het stadje stond ten tijde van WOII onder Duits bestuur. Hier doodden in 1944 Duitse troepen vele tientallen Amerikaanse gevangenen hetgeen bekend staat als het ‘bloedbad van Malmedy’. In het museum Baugnez 44 Historical Center probeert men de laatste grote operaties en veldslagen voor de geest te halen die plaats vonden tijdens het offensief “Operatie Wacht am Rhein”. Dit om de nagedachtenis van de Slag om de Ardennen in leven te houden. Dan rijden we langs Ligneuville en Beaumont naar Stavelot waar de gelegenheid is voor de lunch. Hier slaagde de Kampfgruppe er in, op 18 december de Amerikanen te verdrijven. Via Stoumont rijden we naar La Gleize waar de opmars van de Duitsers werd gestopt. We nemen een kijkje bij een van de weinig overgebleven Duitse Tiger tanks bij het Historical Museum “December ’44”. Aansluitend rijden we via Chevron naar het monument van Werbemon waarmee we terug zijn gekomen bij het begin van de inzet van de 82ste Airborne divisie. We sluiten de dag af met een barbecue bij ons hotel.
Dag 5: Henri Chappelle – terugreis
Het dorp Hendrik-Kappelle werd op 11 september 1944 bevrijd door de 1ste Infanteriedivisie van het Amerikaanse leger. Dit is ook de plaats waar vele militairen, die tijdens het Ardennenoffensief omkwamen, liggen begraven. Na een bezoek aan deze Amerikaanse militaire begraafplaats keren we terug naar Nederland waar u na een afscheidsdiner naar de verschillende opstapplaatsen wordt teruggebracht. NB: Het programma kan door onvoorziene omstandigheden aangepast worden.

Accommodaties

Hotel Floreal

Dit hotel buiten het dorp La Roche-en-Ardennes. Het centrum van het dorp is op ca. 1 kilometer afstand bereikbaar.

Faciliteiten

bar, restaurant, terras en gratis Wi-Fi.

Kamer

telefoon, televisie, koelkastje en een badkamer met douche, toilet en een haardroger.

Verzorging

ontbijtbuffet en in de avond een 3-gangendiner. Op de laatste avond wordt er een barbecue georganiseerd.

Website

www.floreallaroche.be

Lees meer

Prijzen

Inclusief

reis in comfort class touringcar
verzorging op basis van halfpension
kamer met douche en toilet
genoemde excursies
entree Bastogne Historical Centre
entree Museum Baugnez ’44
reisleider dhr Boersma
afscheidsdiner.

Exclusief

lunches
€ 15 administratiekosten per boeking
€ 2,50 Calamiteitenfonds per boeking
reis-/annuleringsverzekering.

Opstapschema

Route A+C - zevenaar heen (schema uitklappenschema inklappen)
Surhuisterveen, Torenplein
Buitenpost, NS station
Kootstermolen, Bushalte carpool tankstation
Noardburgum, bushalte rotonde
Quatrebras, bushalte Dancing
Ryptsjerk, bushalte E10
Leeuwarden, P-Kalverdijkje
Grou, bushalte rotonde Sporthal
Heerenveen, Carpool tegenover McDonalds
Wolvega, NS Station
Steenwijk, P+R Achter NS station
Meppel, McDonalds
Drachten, brievenbus ingang Transferium
Marum, bushalte viaduct/carpool
Leek, Rabobank
Roden, parkeerplaats Prominent
Groningen, Hoogkerk Transferium
Haren, Postillion Hotel
Assen, v/d Valk ingang parking
Beilen, Carpool A28 Domoweg 2
Hoogeveen, Zuidwoldigerweg zijkant hotel
Lichtmis, Wegrestaurant Lichtmis
Zwolle, NS, P+R, achterzijde station
Heerde, Transferium Horsthoek
Apeldoorn-Zuid, Shell Station
Arnhem, Carpool Noord Europaweg
Franeker, Tulip Inn de Valk
Harlingen, NS Station
Bolsward, busstation Arriva
Sneek, NS Station
Joure, Jumbo G. Knolweg
Veendam, treinstation Parallelweg
Stadskanaal, busstation
Emmen, NS Station, stationsplein
Dokkum, busstation
Damwoude, bushalte winkelcentrum
Veenwouden, Treinstation