reis in comfort class touringcar
professionele reisbegeleiding
interessante musea

Slagveldreis Verdun

‘Bij Verdun zal het Franse leger moeten doodbloeden.’ Met die woorden richtte de Duitse opperbevelhebber, generaal Erich von Falkenhayn, zich in december 1915 in een memorandum tot keizer Wilhelm II. Half januari 1916 gingen de eerste orders uit naar het nabij Verdun liggende Vijfde leger, dat onder leiding stond van Wilhelms’ zoon Wilhelm (Willy). Zes divisies, samen ongeveer 90.000 man werden voor de strijd gereed gemaakt. In ijltempo en in het grootste geheim werden nieuwe wegen, tien spoorlijnen, zeven smalspoorlijnen voor zwaar geschut en vierentwintig stations uit de grond gestampt. De aanval zou op 12 februari plaats moeten vinden, maar de weersomstandigheden maken die onmogelijk. Eindelijk, in de ochtend van de 21e februari is het weer verbeterd en daalt om kwart over acht Duitse tijd (kwart over zeven Franse tijd) een artilleriebeschieting van meer dan 1.250 stukken geschut neer op de Franse linies. De slag voor Verdun, die driehonderd dagen zou duren, is begonnen.

Uw reisleiders: Bob Latten en Rob Janssen

Bob Latten: Auteur uit verwondering, historisch onderzoeker uit passie. In de afgelopen jaren verschenen er van zijn hand onder meer ‘Poststempel Verdun’, ‘Vrouwen in de Grote Oorlog’, ‘De Poppenspeler’, boeken waarin WO I centraal staat. Samen met Rob Janssen schreef hij ‘Lieber Gott’, ‘Vogelaar aan het Oostfront’, ‘Maurice Brauns, Zwarte Duivel’ en ‘Cold case Stalingrad’.
Rob Janssen: Medeauteur en historisch onderzoeker met als specialiteit de veldslagen van WO I en WO II. Samen met Bob Latten schreef hij ‘Lieber Gott’, ‘Vogelaar aan het Oostfront’, ‘Maurice Brauns, Zwarte Duivel’ en ‘Cold case Stalingrad’.

Dagprogramma

Dag 1: heenreis
Vanaf de verschillende opstapplaatsen reizen we via Maastricht, Luik, Habay, Virton en Damvillers naar Verdun. Na aankomst bezoeken we Verdun.
Dag 2: Flabas - Douaumont - Faubourg Pavé
Uw bezoek aan de slagvelden van Verdun begint in Flabas een klein dorp aan de noordkant van Verdun. Daar stond in de vrieskoude ochtend van de 21e februari 1916 een overmacht aan Duitsers klaar om de eerste Franse linie, nauwelijks enkele honderden meters verderop over een heuvel, aan te vallen. Van hieruit bezoeken we o.a. de commandobunker van waaruit luitenant-kolonel Driant de duitse opmars heeft weten op te houden en we brengen een bezoek aan het Ossuaire de Douamont met in de crypte de resten van zo’n 130.000 niet geïdentificeerde soldaten van verschillende nationaliteiten. In de middag, na de lunch, bezoeken we o.a. het Musée Memorial Maar ook de fort Douaumont. ‘Wij maken een wandeling in de omgeving van het ‘Ravin de la Caillette’, het ‘Bois de Vaux Chapitre’, en ‘Le nez de Souville’, waar in juni en begin juli 1916 een hevige strijd om de forten Vaux en Souville woedde. Tijdens de wandeling vertellen Bob Latten en Rob Janssen over de strijd en de achtergronden. We sluiten deze dag af met een bezoek aan Faubourg Pavé, een plek waar de meeste toeristen aan voorbijgaan. Onterecht. Op deze begraafplaats vertelt Bob Latten het bijzondere verhaal van het graf van de onbekende soldaat onder de Arc de Triomphe in Parijs.
Dag 3: La Falouse - Butte de Vauquois
Ons eerste bezoek vandaag geldt het vestingwerk La Falouse. De forten die Verdun omringen vormen de hoofdverdediging. Naast forten, machinegeweeropstellingen en batterijen geschut vormden de vestingwerken - ouvrages - een lastig te nemen hindernis. Binnen leidt Frédéric Radet ons rond en vertelt over het leven en werken van de soldaten tijdens oorlogstijd. Hierna verplaatsen we ons richting de linker Maasoever. Stevige schoenen en - op een mindere dag - warme kleding zijn absoluut noodzakelijk voor het bezoek aan de Butte de Vauquois, de heuvel van Vauquois. Hier vochten Duitsers en Fransen op nog geen honderd meter verwijderd van elkaar. De heuvel is sinds die dagen onherkenbaar veranderd. Het verhaal hierachter hoort u ter plekke. De Argonnen vormen een beboste heuvelrug tussen de strategisch gelegen rivieren Aisne en Maas. Begin september 1914 zijn zij het toneel van een regelrechte doormars van het 5de Duitse leger onder leiding van de Duitse kroonprins Wilhelm van Pruisen en het toneel van een jarenlange stellingenoorlog. Uiteindelijk wordt deze patstelling doorbroken door de inzet van meer dan 1.2 miljoen ongetrainde Amerikaanse soldaten. De lunch gebruiken we vandaag in Le Grand Monarque op het dorpsplein van dit dorp. In de middag brengen we bezoeken aan o.a. het Duitse boskerkhof van Apremont en het Meuse Argonne American Cemetery. Ter afsluiting bezoeken we een bijzonder museum, War and Peace Musée Romagne 14-18 opgenomen. In het decor van dit intieme museum vertelt Jean-Paul de Vries in zijn zeer persoonlijke stijl het kleine verhaal van een grote oorlog. De Lonely Planet rekent zijn museum tot de vijftig verborgen schatten van Europa rekent.
Dag 4: terugreis
Na het ontbijt is het tijd om onze koffers weer in te pakken en vervolgen we onze reis terug naar Nederland. Onderweg maken we nog een stop voor een driegangendiner waarna onze chauffeur u terugbrengt naar de verschillende opstapplaatsen.

Accommodaties

Prijzen

Inclusief

reis in comfort class touringcar
verzorging op basis van halfpension
kamer met douche en toilet
entreegelden Mémorial de Verdun, War for Peace Museum, Fort Douaumont, Ouvrage de la Falouse
deskundige reisleiding door dhr. Latten en dhr. Janssen
afscheidsdiner.

Exclusief

lunches
€ 20 administratiekosten per boeking
€ 2,50 Calamiteitenfonds per boeking
reis-/annuleringsverzekering.

Opstapschema

Route Heen Verdun (schema uitklappenschema inklappen)
Surhuisterveen, Torenplein
Buitenpost, NS station
Kootstermolen, Bushalte carpool tankstation
Hardegarijp, Station
Ryptsjerk, bushalte E10
Leeuwarden, P+R Kalverdijkje
Grou, bushalte rotonde Sporthal
Heerenveen, Carpool tegenover McDonalds
Wolvega, NS Station
Steenwijk, P+R Achter NS station
Meppel, McDonalds
Lichtmis, Wegrestaurant de Lichtmis, Hermelenweg 190
Zwolle, achterzijde NS, Hanzelaan 268
Leusden, Carpoolplaats Leusden, Spieghelweg 2-4
Utrecht, Westraven P+R
Eindhoven, parkeerterrein Antoon Coolenlaan
Maastricht, parkeerterrein Stadionplein MVV
Drachten, Brievenbus ingang Transferium
Marum, bushalte viaduct/carpool
Leek, P+R Leek A7
Groningen, Hoogkerk Transferium, Hoogkerkerplein
Assen, v/d Valk ingang parking
Beilen, Carpool A28 Domoweg 2
Hoogeveen, Zuidwoldigerweg zijkant hotel Hoogeveen