vervoer Schiphol v.v. inclusief
privé rozenfeest in rozenvallei
excursies en entreegelden inclusief

Kleurrijk Bulgarije met rozenfestival

Een unieke reis! Wanneer de rozen volop in bloei staan, viert men in Bulgarije het Rozenfestival. Een feestelijke gebeurtenis waar de inwoners van alle dorpjes en stadjes uit de hele regio bij betrokken zijn. Wij wonen de festiviteiten bij en zien onder andere hoe op een ambachtelijke wijze rozenolie gemaakt wordt. Daarnaast gaan we veel proeven, zien en beleven. Laat u verrassen! Tijdens de verdere rondreis komen we langs ontelbare culturele bezienswaardigheden van Bulgarije waaronder prachtige kloosters, historische steden en oude Thracische, Byzantijnse en Romeinse opgravingen. Ook zien we hoge bergen, adembenemende landschappen en schilderachtige dorpjes waar de tijd stil lijkt te staan. Geniet van de lokale bevolking en hun authentieke tradities. De reis begint in de tsarenstad Veliko Tarnovo, waar u oog in oog staat met de rijkdom van de middeleeuwen om vervolgens in Kazanlak en de vallei van de Thracische koningen nog verder terug in de tijd te gaan. We komen in kleine dorpjes waar de tijd stil lijkt te staan en wordt hartelijk ontvangen door de lokale mensen. De perfecte manier om uitgebreid te genieten van het verrassende en gastvrije Bulgarije.

Hoogtepunten

• de Tsarenstad Veliko Tarnovo
• Openluchtmuseum Etara
• Shipka kerk met gouden koepels
• Graftombe van Kazanlak (UNESCO)
• Rozenfeest in het Rozen vallei
• Plovdiv - Culturele hoofdstad 2019
• Bansko en Pirin gebergte (UNESCO)
• lunchen bij lokale bevolking
• het mooie Rila klooster (UNESCO)
• Sofia - de hoofdstad van Bulgarije

Dag 1: heenreis – Pravets (ca. 230 km)
Al vroeg in de ochtend vertrekken we naar Schiphol waar we ons klaar maken voor de vlucht naar Sofia. Deze vertrekt rond 10.15 uur met Bulgaria Air. Bij aankomst, rond 14.00 uur staat onze Nederlandstalige gids op ons te wachten. Vervolgens rijden we met een touringcar naar Pravets. Hier brengen we een bezoek aan het geboortehuis van Todor Zhivkov. Hij stond tientallen jaren aan de macht in Bulgarije. In het museum nemen we een kijkje in zijn leven tijdens het communisme en bekijken we zijn collectie van bijzonder kunstwerken en cadeau’s. Aan het begin van de avond arriveren we in tsarenstad Veliko Tarnovo waar het diner voor ons klaar staat. Hier verblijven we 2 nachten.
Dag 2: Veliko Tarnovo - Arbanassi - Veliko Tarnovo (ca. 10 km)
Veliko Tarnovo, voormalig hoofdstad van Bulgarije, wordt tegenwoordig als één van de meest fascinerende plekken van het land beschouwd. Hier is de rijkdom van de middeleeuwen goed bewaard gebleven. We beginnen met een bezoek aan de ruïnes van de oude vestiging Tsarevets, gelegen op een heuvel, omringt door de oevers van het Yantra rivier. Na gelegenheid voor de lunch nemen we een kijkje in het dorpje Arbanassi. In dit museumdorp gaan we ca. 300 jaar terug in de tijd en maken kennis met het spannende leven van rijke handelaren. We gebruiken het diner in het hotel.
Dag 3: Etara – Kazanlak – Hisar (ca. 165 km)
Deze ochtend brengen we een bezoek aan het Nationaal Ambachtsmuseum Etara in Gabrovo. In de exact nagebouwde werkplaatsen, met authentieke en alleen door waterkracht aangedreven werktuigen worden diverse oude ambachten gedemonstreerd. We vervolgen onze reis en steken het Balkan gebergte over via de belangrijke bergpas Shipka, die voor de Bulgaren een historische betekenis heeft. Na het oversteken van de pas brengen we een bezoek aan de kerk “De geboorte van Christus” met z’n gouden koepels. Verder maken we vandaag kennis met de Thraciërs, beroemd om hun rijke tradities, moedige krijgers en liefde voor kunst en cultuur. We zien tombes van Seft en UNESCO-Werelderfgoed Kazanlak. Behalve als centrum van de Thracische cultuur, is deze regio ook bekend als de Rozenvallei. In werkelijkheid bestaat de vallei uit 3 naast elkaar gelegen dalen, met een specifiek microklimaat met korte, milde winters en warme lentes. Dit zijn de perfecte omstandigheden voor het telen van de beroemde Rosa Damascena roos. Via de vallei rijden we naar Hisar, waar we de komende 2 nachten verblijven. Het diner gebruiken we in het hotel.
Dag 4: Rozenfeest (60 km)
Vandaag staat geheel in het teken van de Roos, de meest romantische en aromatische bloem op aarde. In Karlovo nemen we deel aan een echt Rozenfeest. Een bijzonder feestelijke gebeurtenis waar we hartelijk worden ontvangen door lokale inwoners. Daarnaast brengen we een bezoek aan de lokale rozenoliedistilleerderij. Hier krijgen we te zien hoe rozenolie op ambachtelijke wijze wordt gemaakt. Na de lunch (inbegrepen) volgt het onderdeel waarvan wij een tipje van de sluiter oplichten; U gaat deze middag veel proeven, zien en beleven. Aan het einde van de middag keren we terug naar ons hotel waar het diner wordt opgediend.
Dag 5: Bachkovo klooster – Plovdiv (ca. 150 km)
We beginnen de dag met een korte wandeling door Hisar dat tegenwoordig een van de bekendste kuuroorden van Bulgarije en een geliefde vakantieplaats is. Vervolgens duiken we in de wijncultuur van Bulgarije met een bezoek aan één van de beste wijnhuizen van het land. Hier zien we het hele productieproces, van planten, verzorgen, oogsten, plukken tot verwerken en verpakken. Hier worden vooral typisch Bulgaarse wijnsoorten verbouwd die vrijwel nergens anders kunnen groeien, zoals Mavrud, maar ook de populaire Syrah, Mierlo en veel andere. Vanzelfsprekend zijn alle wijnen biologisch en duurzaam geproduceerd. Daarnaast maken ze hier een bijzonder product: olie van druivenpitten. Na van een proeverij in combinatie met een lunch (inbegrepen) te hebben genoten bezoeken we het Bachkovo klooster, een waar bedevaartsoord. Het staat bekend om zijn rijke collectie oude manuscripten, goed bewaarde fresco's en prachtige iconen van bekende Bulgaarse schilders. We eindigen de dag in (de omgeving van) Plovdiv. Hier zijn diner en de komende 2 overnachtingen gereserveerd.
Dag 6: Plovdiv (ca. 60 km)
In de oude stad van Plovdiv, dat op 3 heuvels ligt, maken we een stadswandeling. Hier heeft u het gevoel door een historisch ”openluchtmuseum” te lopen, waar het glorieuze verleden heel tastbaar is gebleven. Het motto van Oud-Plovdiv is daarom ook heel toepasselijk: ”Antiek en eeuwig”. We komen onder andere langs het antieke Romeinse amfitheater, de kerk van Constantijn en Elena, een aantal fraaie koopmanshuizen van de Bulgaarse Renaissance. Plovdiv is in 2019 niet voor niets gekozen tot Culturele hoofdstad van Europa. De rest van de dag geniet u van vrije tijd in de stad. Het diner wordt in een restaurant in Plovdiv geserveerd.
Dag 7: Avramovo – Bansko (ca. 180 km)
Na het ontbijt verlaten we Plovdiv en gaan richting Velingrad waar wij kennis gaan maken met een bijzonder Bulgaars ambacht - de vloerkledenweverij. In een kleine fabriek vlakbij de stad, zien we een aantal dames die dit bijzonder ambacht uitoefenen. Ze maken hier met veel liefde en zorg geen gewone vloerkleden maar echte kunstwerken in opdracht van belangrijke mensen over de hele wereld, waaronder het Engelse koningshuis. De lunch gebruiken we bij de zingende oma’s van Dobarsko, een zang-/dansgroep die de oude folklore en tradities in ere proberen te houden. Tijdens de rit naar Bansko nemen we een kijkje in een bijzonder kerkje met opvallend kleine afmetingen van 8 x 6 x 5 meter. Aan de buitenkant is de kerk somber maar van binnen wordt dit ruim gecompenseerd door de ruim 460 prachtige en goed bewaarde fresco’s, waarvan een de belangrijkste trekpleister is: namelijk een fresco waarop Christus lijkt te zijn geschilderd in een driehoekige constructie, die op een raket lijkt. Na aankomst in Bansko gebruiken we het diner in een lokale ‘mehana’ met live orkest en folklore muziek. Bansko is het hele jaar door een ware toeristenbestemming met in de zomer vooral veel wandelaars en natuurliefhebbers.
Dag 8: Bansko – Rila klooster – Sofia (ca. 220 km)
Voor we Bansko verlaten maken we een wandeling door het historische centrum met stenen huizen en smalle straatjes met kinderkopjes. Vervolgens vertrekken we naar de grootste trekpleister van Bulgarije. Het indrukwekkende Rila klooster is het hoogtepunt van de Bulgaarse cultuur, bouw- en schilderkunst. Het klooster ligt schitterend, op 1140 m hoogte, te midden van dichtbegroeide, eeuwenoude bossen. De prachtige muurschilderingen, de bijzondere architectuur, de fraaie fresco’s zullen u versteld doen staan. Het grootste, en volgens velen, het mooiste klooster van de Balkan is opgenomen in de werelderfgoed lijst en valt onder de bescherming van UNESCO. Hier bezoeken we het museum, een monniken cel en de hoofdkerk. Na vrije tijd en gelegenheid voor de lunch vertrekken we naar Sofia waar het diner en overnachting aan de rand van de stad zijn gereserveerd. Hier verblijven we 2 nachten.
Dag 9: Sofia
Vandaag maken we kennis met de Bulgaarse hoofdstad Sofia. De stad ligt aan de voet van het Vitosha gebergte en is al eeuwen het kruispunt tussen West Europa en het Oosten. Tijdens de lange geschiedenis hebben vele volkeren er hun sporen achter gelaten. Ook nu is de stad een mix van diverse culturen. Sofia bruist en leeft letterlijk. Het motto van de Bulgaarse hoofdstad is niet voor niets "Sofia groeit maar wordt nooit oud". Tijdens een stadwandeling bezoeken we de parel van de stad, Alexander Nevski, beroemd om de opvallende, vergulde koepels, prachtige iconen en indrukwekkende fresco's. Daarna wandelen we langs vele historische bouwwerken en bezienswaardigheden van Sofia, zoals de universiteit, het parlementsgebouw met de wisseling van de wacht, de Russische kerk, het Nationaal Theater, het Koninklijk Paleis, en de uit de Romeinse tijd stammende St. George kerk. In de middag heeft u vrije tijd om Sofia te bezichtigen. Bezoekt u een museum, of slenter over de prachtige wandelpromenade Vitoshka met vele leuke winkeltjes en terrasjes. Het afscheidsdiner gebruiken we in een restaurant in de stad.
Dag 10: terugreis
In de vroege ochtend, ca. 04.30 uur, vertrekken we naar de luchthaven van Sofia voor de vlucht van 07.10 uur naar Amsterdam. Hier staat na aankomst de bus van Dalstra Reizen weer voor u klaar om u naar de verschillende opstapplaatsen terug te brengen.
Uw reisleider Kaloyan Velikov
Als kind heb ik veel door Bulgarije gereisd, al wist ik toen nog niet dat ‘reizen’ mijn beroep zou worden. Na mijn tweede studiejaar Toegepaste taalkunde aan de Universiteit in Veliko Tarnovo, ging ik in de zomer van 2001 naar Albena, een prachtige badplaats aan de Zwarte zeekust, waar ik al een paar maanden in mijn schooljaren had gewerkt en voor de eerste keer in contact met de Nederlandse taal was gekomen. Daar maakte ik kennis met de kunst van het gidsen en dit was liefde op het eerste gezicht. De mogelijkheid om de mooiste plekken in Bulgarije te laten zien en over de interessante geschiedenis van mijn land te vertellen in een taal waar ik zo veel van hou, was en blijft voor mij als taal- en (kunst)geschiedenisliefhebber een geweldige belevenis! Sindsdien doe ik dit ieder jaar, vanaf 2006 ook naast mijn werk als docent Nederlands. In de laatste twee decennia heb ik al meer dan 170 rondreizen gedaan, talrijke dagelijkse excursies gegidst en honderden Nederlandse en Belgische vakantiegangers begeleid. Mijn passie zijn de Thracische goudschatten en cultuur, de Rooms-Byzantijnse architectuur, de oude orthodoxe kerken en de geweldige muurschilderingen daarin, de magische Bulgaarse volksmuziek en dansen, de prachtige natuur in de bergen, maar ook de kleine folklore restaurantjes met de typische lokale gerechten, de oude tradities en gebruiken die zo goed op het platteland bewaard zijn. Dit alles wil ik met iedereen meedelen! Ik nodig u van harte uit in Bulgarije om samen met mij mijn ‘rodina’ (vaderland) te leren kennen!

Hotelgegevens

U verblijft meestal in ***-hotels. Uw kamer is hier minimaal voorzien van bad/douche en toilet. De diners vinden veelal plaats in het hotel en waar dit niet mogelijk is, in een restaurant buiten het hotel op leuke locaties. De 3-gangendiners bestaan uit een voorgerecht, hoofdgerecht en een dessert met een flesje mineraal water per persoon. Gevarieerd en afwisselend met salades, soep, warme voorgerechten, traditioneel maar ook internationale keuken.

vervoer opstapplaatsen-luchthaven inclusief lunchpakket
vlucht retourvlucht Amsterdam - Sofia met Bulgaria Air
1 stuk handbagage per persoon tot 10 kg
1 koffer per persoon tot 23 kg
luchthavenbelastingen, veiligheidstoeslagen en alle lokale belastingen
rondreis per comfortabele bus/touringcar met lokale, ervaren chauffeur in Bulgarije
kamer met bad/douche en toilet
verblijf in ***-hotels
verzorging op basis van halfpension
3 x een lunch
alle excursies en entreegelden, genoemd in het reisprogramma
reisbegeleiding door een deskundige Nederlandstalige lokale gids.

fooien
overige maaltijden
calamiteitenfonds à € 2,50 per boeking
administratiekosten à € 15 per boeking

Route NDC Vliegreis (schema uitklappenschema inklappen)