geen 1-persoonskamertoeslag
6 dagen nederlandse begeleiding
inclusief entreegelden
Tsjechische tradities

Kerst in Tsjechië

Hoe vieren de Tsjechen kerst? Een leuke uitdaging om dat uit te vinden tijdens deze vakantie. Het kerstdiner, in Tsjechië bestaat vaak uit vis. Daarom komt u er in de aanloop naar Kerst grote teilen met vis tegen op straat. Een bijzondere gewaarwording. Ook de kerstmis in de kerk is belangrijk: iedereen (gelovig of niet) gaat naar de kerk voor de nachtmis, waar het religieuze muziekstuk met de bijnaam ‘Rybovka’ niet mag ontbreken. De ‘Česká mše vánoční’ (Boheemse Herdersmis) vertelt het verhaal van de geboorte van Jezus en de komst van de herders in Bethlehem. Met een bezoek aan traditionele dorpen in de omgeving en aan hoofdstad Praag belooft het een bijzondere reis te worden.
Welkom in mijn geboorteland
Mijn naam is Petra Hoek en ik begeleid u tijdens deze kerstreis naar het Reuzengebergte. Ik heb vele jaren in Nederland gewoond en gewerkt. Samen met mijn gezin ben ik een aantal jaren geleden terug gegaan naar Tsjechië om daar te gaan wonen. Dit is namelijk de plaats waar ik geboren en getogen ben. Voor mij een goede reden om u als reiziger kennis te laten maken met mijn land.
Tot ziens in Tsjechië!
Petra Hoek

Dag 1: heenreis
In de vroege ochtend vertrekken we via Osnabrück, Dresden en Liberec naar Rokytnice. Hier staat Petra al op ons te wachten. Na het inchecken wordt het diner geserveerd.
Dag 2: Liberec – Jablonec
Deze ochtend rijden we naar Liberec. Hier kunt u het mooie stadje verkennen en leuke snuisterijen op de traditionele kerstmarkt kopen. In de middag vertrekken we naar Jablonec voor een bezoek aan het glasmuseum. Hier worden glazen voorwerpen maar ook juwelen van glas gemaakt. Het diner wordt in het hotel geserveerd waarna liefhebbers in de avond kunnen deelnemen aan de bowlingwedstrijd.
Dag 3, kerstavond: vrije ochtend – Spindleruv Mlyn
De ochtend heeft u vrij te besteden. Petra geeft uitleg over de kersttradities in Tsjechië. Daarnaast is er gelegenheid voor het maken van een mooie wandeling door het dorp waar er op het plein levende karpers worden verkocht. Vervolgens maken we in de middag een mooie rondrit door het Reuzengebergte. We nemen een kijkje in Spindleruv Mlyn, een bekende toeristenplaats en één van de grotere skigebieden in Tsjechië. Hier kunt u een wandeling maken langs de Elbe of door het dorp en genieten van heerlijke Glühwein in een van de kerstkraampjes die er staan. In de avond gebruiken we het kerstdiner in het hotel. Rond middernacht is er de mogelijkheid een kerstnachtdienst bij te wonen in Rokytnice.
Dag 4, eerste kerstdag: Praag
Vandaag brengen we een bezoek aan de hoofdstad van Tsjechië, Praag. Na een korte rondrit neemt een Nederlands sprekende gids ons mee door het centrum van Praag. We zien onder andere de beroemde Karelsbrücke en het bekende astronomische uurwerk. In de middag maken we een rondvaart over de Moldau waarna we in de middag naar het hotel terug keren. In de avond staat er een kerstbuffet voor ons klaar en wordt er een muziekavond in het hotel georganiseerd.
Dag 5: Baumwimpfelpfad – Vrchlabi
We rijden een mooie route door het Reuzengebergte naar het Baumwimpfelpfad in Janske Lazne. Hier volgt een ontdekkingsreis vanaf de stam van een boom naar de kroon met als resultaat een prachtig uitzicht over de heuvelachtige omgeving. Op de reis terug naar ons hotel nemen we een kijkje in het oude centrum van het kleine stadje Vrchlabi. Een traditioneel plaatsje aan de voet van het Reuzengebergte.
Dag 6: terugreis
Vroeg in de ochtend verlaten we het hotel en keren via Dresden, Magdenburg en Osnabrück terug naar Nederland. Hier wordt u na een diner naar de verschillende opstapplaatsen teruggebracht.

Hotel Bohemia

Sporthotel Bohemia

Hotel Bohemia ligt op een rustige plek op loopafstand van een van de twee centra van het dorp.

Faciliteiten

lounge, restaurant, bar, terras, lift, biljart, bowlingbaan. Het hotel heeft een wellness met sauna, solarium en massage. Gratis WiFi beschikbaar in openbare ruimtes.

Kamer

Beschikt over televisie en een badkamer met douche en toilet. Handdoeken worden 3 x per week (zaterdag, dinsdag, donderdag) gewisseld.

Verzorging

's morgens is er een ontbijtbuffet. In de avond geniet u van een prima verzorgd 3-gangenkeuzediner.

Website

www.sporthotel-bohemia.cz

reis in comfort class touringcar
verzorging op basis van halfpension
kamer met douche en toilet
verblijf in prima hotels

lunches
€ 2,50 Calamiteitenfonds per boeking
€ 15 administratiekosten

Route A+D Winter (schema uitklappenschema inklappen)